Skjønnhetstips for kreftrammede

Lagt inn av Silje In | 7 kommentarer»
Jeg har i flere dager prøvd å skrive et dypt og empatisk innlegg om brystkreft, hvordan det påvirker kropp, sjel og selvbildet/-følelsen, men faktum er at jeg klarer ikke. Jeg er så redd for å tråkke i salaten, såre noen og ende opp som den idioten. Derfor akter jeg å holde det enkelt: Brystkreft, alle typer kreft er noe skikkelig dritt. Det er en forjævlig sykdom å bli rammet av, og jeg har den dypeste medfølelse for alle som direkte eller indirekte blir rammet av kreft. (Jeg møter kreftrammede pasienter hver dag gjennom jobben min, desverre er dette ofte de mindre heldige - som har kommet til oss for å dø.)

Nå over til hovedgrunnen til at jeg skriver dette innlegget: Hvordan hjelpe kreftpasienter med å ta tilbake livet, når den mest kritiske fasen er over?


Det er vel ytterst få som fortjener en Makeover så mye som de brystkreftrammede kvinnene, etter alt de må gå gjennom. Jeg tror det er et viktig steg på veien mot en "normal" hverdag, at disse damene får hjelp til å føle seg vel med sin egen kropp og sitt eget selvbilde, til tross for håravfall, blekhet og sart hud. Her kommer noen tips jeg har kommet over:


  • Forfatteren av Makeupandbeautyblog.com har en venninne som overlevde brystkreft, og hennes beste tips er.
    • Drikk masse og spis sunt, slik at kroppen får det den trenger for å bygge seg opp igjen
    • Ta vare på huden, og bruk produkter beregnet på sart hud (cellegift gjør ofte huden tynn og følsom). Vær flink til å bruke fuktighetskrem.
    • Lytt til kroppen - Dersom du er sliten; ta deg en hvil.
    • Ta godt vare på tennene dine; Plager som munnsår og munntørrhet er vanlig ved cellegiftbehandling.
  • Stephan Øien, Isadoras Makeupartist viser hvor stor forskjell litt makeup kan gjøre for kreftrammede. Bare se selv:
Bildet er lånt fra isadora.blogg.no
  • Her er en kreftrammet, men flott dame som gir oss sine tips om hvordan hun sminker seg under cellegiftbehandlingene:

  • Dersom du kjenner noen som er rammet av kreft, kanskje en spa-time ville vært en fin bursdagspresang? Evt en Makeover hos MakeupMekka, MAC eller en makeupartist?
Hvilke skjønnhetstips har du til de som er rammet av kreft?

7 kommentarer:

eljos-eljos Says:

Hvorfor er det bare de brystkreftrammede som fortjener en makover? Det står faktisk omtrent det.

Silje Says:

Nei, det står ikke det. Hadde du lest HELE innlegget ville du se at jeg nevner ALLE som er rammet av en eller annen form for kreft, grunnen til at jeg velger å fremheve brystkreft er fordi det er Rosa Måned. Bare fordi jeg FREMHEVER en gruppe, betyr ikke at jeg utelukker alle andre.

Line Says:

Kjempefint innlegg Silje!
Flott at du har fokus på dette på bloggen din.
Siden oktober er måneden med fokus på brystkreftrammede, så er det jo helt greit å lage et innlegg til de?

eljos-eljos Says:

Det ble vel litt feil overskrift på forsiden. Jeg har hatt så mange unge bloggvenner med leukemi, synes de også fortjener litt.... Ja jeg leste hele stykket Silje, og du nevner alle, det er fint. Du har jo ikke laget overskriften på forsiden, det er det side2 som gjør.

Silje Says:

eljos-eljos: Huff, ja. Leukemi er en veldig, veldig skummel sykdom. Jeg mistet en pasient med Akutt Lymfatisk leukemi (bare 6 uker etter diagnosen ble satt) for et par uker siden, ingen hyggelig historie - det eneste jeg får trøste meg med er at denne pasienten hadde levd et langt og godt liv. Da er det værre med de unge, som har hele livet forran seg...

eljos-eljos Says:

Ufattelig stor forskjell på ansiktene du har lagt ut. At sminke kan gjøre så stor forskjell? Det burde jo vært "kurs" på sykehuset!! Jeg følte meg helt forferdelig da håret var ramla av, og orket knapt å se meg selv i speilet, langt mindre finne fram sminke. Jeg tror jeg vil legge en link til dette innlegget ditt på min kreftblogg som ligger ute hos kreftforeningen.no, er det OK?

Silje Says:

eljos-eljos: Jeg vet de har slike kurs i USA, og det burde helt klart være et tilbud til kreftpasientene i norge også. Selv om jeg ikke er spesielt "nært knyttet" til håret mitt, tror jeg det hadde vært vanskelig å takle at det forsvant helt. Jeg banker i bordet, krysser fingre og tær, og håper at jeg aldri får vite hvordan det føles...
Du må gjerne linke til innlegget på bloggen din, det er bare koselig :D Nevn gjerne også at det er Isadoras Makeupartist, Stephan Øien, som har lagt sminken, slik at han får den credit han fortjener :)

Legg inn en kommentar