Hvordan påføre primer

Da jeg la ut månedens favoritter for mai fikk jeg en kommentar fra Line, som hadde problemer med påføringen av Clarins sin Beauty Flash Balm (ansiktsprimer). Jeg sa jeg skulle lage et innlegg om påføring av primer, og selv om det har tatt litt tid, så er endelig innlegget laget - og publisert :)

Jeg hadde egentlig tenkt til å lage en video om hvordan jeg påfører primer, men faktum er at dette har blitt gjort før, og av mye mer kompetente folk enn meg (som dessuten har et skikkelig kamera, i motsetning til meg). Derfor velger jeg heller å dele en video av Makeup Artist Lisa Eldridge, hvor hun snakker litt om hvilke kvaliteter hun ser etter i en primer, til hvilke anledninger man skal bruke ulike primere og selvfølgelig hvordan de skal påføres. Flaks for oss at hun demonstrerer hvordan det gjøres med primeren Line hadde problemer med: Clarins Beauty Flash Balm.




Hvis du ikke er spesielt stødig i engelsk oppsummerer jeg kort:

- Bruk ikke for mye av hvert produkt, men ha tynne lag - dette holder bedre enn få, tykke lag (og ser mye bedre ut!)

- Finn en primer som passer for din hud, og som har pleiende og fuktighetsgivende egenskaper. I de fleste tilfeller vil du kunne bruke slike primere i stedet for fuktighetskrem, og du slipper å påføre enda et lag på huden.

- Hvis du har blass hud uten glød, kan et par dråper highlighter blandet med primeren gjøre underverker, men vær forsiktig så du ikke går "overboard" meg highlighteren - da vil du glinse som ei diskokule :P (det finner også primere med "glødgivende" ingredienser, men koster ofte litt ekstra).

- Bruk gjerne en primer som gjør flere jobber på en gang: dvs, har solfaktor, er fuktighetsgivende og forhindrer glans i fete partier osv. Desto flere "problemer" primeren tar seg av, desto færre lag trenger du å påføre.

- Vær obs på at oppstrammende primere som Beauty Flash Balm IKKE skal brukes hver dag. Dette er fordi de trekker i huden, noe som vil føre til rynker og slapp hud dersom den blir brukt for ofte over lang tid. Litt som om noen tar tak i kinnene dine og drar huden bakover mot ørene - du kan jo selv tenke deg hvordan den huden blir hvis det gjøres hver dag over flere år :P

- Spesielt når du påfører oppstrammende primere som Beauty Flash Balm er det viktig å ikke bruke for mye, da vil den bare flasse av - fordi disse ikke trekker helt inn i huden, men ligger som en film oppå. Bruk lange strøk når du smører den på, og sørg for at all hud er dekket med primer. Dette er viktig fordi den oppstrammende effekten kommer av at ansiktet blir dekket av en sammenhengende film som trekker seg litt sammen når den tørker, og dermed strammer opp huden den er festet til - dersom det er hull i denne filmen vil ikke den udekkede huden strammes opp, og effekten blir mindre på de områdene som er dekket fordi hullet bryter spenningen som skal oppstå i filmen (pjuh, litt teknisk det der).Som dere sikkert skjønner skal ikke slike primere masseres inn til de er helt absorbert, bare smøres utover til et jevnt, tynt lag.

- Lange, jevne strøk under pårføringen resulterer i en jevnere overflate for foundationen å legge seg på, dermed blir resultatet penere.


Det ble veldig mye informasjon på en gang, men jeg håper ikke dere ble alt for skremt :P Det er ikke så vanskelig, selv om oppstrammende primere kan kreve litt øvelse i starten. Vanlige primere er veldig lette å jobbe med, og derfor kan du bare se på punktene over som tips til hvordan resultatet blir enda bedre ;)

Lærte du noe nytt av denne videoen?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar